Tilbake

Ny kvotefordeling vil ramme næringa hardt

1/3/2024

Regjeringas nye forslag til kvotefordeling ender et langtående kompromiss mellom hav- og kystflåtene for å sikre stabilitet og forutsigbarhet i næringa. Det skaper uro blant de ansatte i den havgående flåten som ikke lenger vet hvilken arbeidshverdag de går i møte.

Håkon Indrevik Eriksen er maskinassistent ombord på fartøyet Hermes. Her startet han som 15-åring.

– Jeg ville jobbe i den havgående fiskeflåten fordi de har veldig mye å tilby. De siste årene har de kommet veldig langt med teknologi og har stort fokus på miljø og sikkerhet, sier han.  

Nå er han bekymret for at den arbeidsplassen han er så glad i, vil oppleve store endringer.

– Ville vært fullstendig ramaskrik

Den arbeidshverdagen som Håkon kjenner, står i fare for å snus opp ned. Og det raskt. Regjeringas forslag til ny kvotemelding tar kvoter fra den havgående flåten og gir de til kystflåten.  

Med det endres en langtående norsk tradisjon om å beholde kompromisset som er gjort mellom de to fartøygruppene i Norge for å sikre stabilitet og forutsigbarhet over tid.  

Særlig frykten for at den nye fordelingen vil lede til en drastisk endring i lønnsnivå, skaper usikkerhet ombord på Hermes.  

– Forslaget til kvotemeldinga har skapt en del usikkerhet. Det er de ansattes lønn og trygghet det vil gå utover. Det kan hende at vi går ned ganske mye i lønn med det forslaget som er fremmet, sier Eriksen.

Han mener situasjonen hadde sett helt annerledes ut om det var snakk om å endre lønnsnivået på denne måten i en annen næring.  

– Hadde noe som dette skjedd i en annen bransje, så ville det blitt fullstendig ramaskrik, sier han.

Godene veier ikke lenger opp

I dag gjør lønningene i flåten det attraktivt å jobbe til havs selv om det betyr mye tid borte fra nære og kjære. Eriksen er bekymret for hva som vil skje om dette insentivet fjernes.

– Primært så jobber vi fem uker på, fem uker av jobb. Hvis lønnen går mye ned, så hadde kanskje ikke godene ved jobben veid opp for å være så mye borte, sier han.

Det kan få store konsekvenser for næringa som helhet.  

– I verste fall kan det bli mindre populært å jobbe i den havgående fiskeflåten, sier Eriksen.  

Den havgående fiskeflåten sysselsetter i dag nesten 21 000 mennesker. For hvert årsverk i den havgående flåten skapes det ytterligere 3,5 arbeidsplasser i verdikjeden på land.  

Går utover mange yrkesgrupper

På Hermes er det ikke bare fiskere som vil kjenne endringene på kroppen.  

– Vi er jo ganske mange som jobber om bord hos oss, og det er ikke bare én yrkesgruppe som er utsatt: det er alt fra maskinister, fiskere, lærlinger og kokker til forpleiningsassistenter som opplever denne usikkerheten nå, sier Eriksen.

Dette er ansatte som alle har lån, utgifter og forpliktelser som andre arbeidstakere. Endres lønnsgrunnlaget deres seg over natten, vil det ha store konsekvenser for mange av de som jobber til havs.  

–  Vi er helt vanlige folk som gjør dette 24 timer i døgnet, 365 dager i året, sier Eriksen.  

Rammer arbeidsplasser og reduserer verdiskapning

Forslaget til kvotemelding skal behandles i Stortinget denne våren. Eriksen har et håp om at politikerne tar det han og de andre som arbeider i den havgående fiskeflåten har å si på alvor.  

– Jeg håper at Stortinget lytter til oss. Det er ikke bare ansatte i den havgående fiskeflåten dette vil gå utover, sier han.  

Regjeringas forslag vil ramme 2000 fiskere, som alle er bosatt med sine familier langs kysten vår. Omfordelingen vil føre til tap av helårlige trygge arbeidsplasser, og det vil redusere verdiskapingen i fiskerinæringa.  

Nå må Stortinget sikre de stabile rammevilkårene næringa trenger for å fortsette å skape arbeidsplasser og verdier som gagner hele kysten.

Ringvirkninger langs hele kysten
Fiskerinæringas største verdi- og jobbskaper trenger stabile rammevilkår.
Les mer om kvotemeldinga

En kampanje fra Fiskebåt

Les mer om næringas ringvirkninger i SINTEF sin ferske rapport om havfiskeflåten.
LEs mer om havfiskeflåten