Tilbake

– Det første en fiskebåtreder ser på er utslipp per fanget kilo fisk. De lever jo av miljøet.

22/12/2023

Norske fiskebåtredere er verdensledende i å ta i bruk ny teknologi. De høyteknologiske fartøyene gjør den norske fiskeflåten mer effektiv, sikrer lavere utslipp og bidrar til å skape en mer bærekraftig næring. Det skaper ringvirkninger både lokalt, regionalt og globalt.

– Familien min har drevet med fiskeri i en lang linje tilbake så langt det har eksistert folk omtrent, så det sier seg selv at i den maritime regionen vi befinner oss i nå, er det fiskeri som er livet mitt, sier Robert Vorren, Chief Designer for Fishery i Kongsberg Maritime.

At fisket ligger Roberts hjerte nært, er det ingen tvil om. Han har drevet med fiske hele livet, både profesjonelt og på privaten. Nå er det først og fremst gjennom rollen i Kongsberg Maritime at han bidrar til utvikling i næringen. Vorren har jobbet med skipsdesign i mange år med designtypene UT og NVC, som tidligere var eid av Rolls-Royce, før disse i 2019 ble kjøpt opp av Kongsberg Maritime.

– Kongsberg Maritime er et teknologiselskap som ligger i fremste rekke på nyvinninger og teknologi. Vi opplever at veldig mange av kundene kommer til oss fordi vi er ansett å være gode på teknologi, sier Vorren.

Stor og nødvendig investering

Innovasjonen vil bare bli viktigere i årene fremover. Flåtefornyelse er nøkkelen til å løse utfordringene fiskenæringen, og resten av samfunnet, står overfor. Men det koster. Vorren anslår at en moderne fiskebåt er blant de mest kapitalintensive fartøyene per tonn.  

– Det er en stor investering for alle rederi, men det er helt avgjørende for å nå utslippsmålene, understreker han.  

For å nå målene om utslippskutt er innovasjon nøkkelen. Vorren tror at det enda er mer å hente på dette feltet.

– Jeg er helt sikker på at vi enda ikke har oppdaget alt som er å finne, og det er jo derfor vi driver med innovasjon og utvikling. Vi finner stadig nye måter for å kutte utslipp, sier Vorren.

At fiskebåtrederne er pådrivere for å skape en mer bærekraftig næring er avgjørende for at den gode utviklingen i næringen skal fortsette.  

– Jeg er av den oppfatning av at fiskebåtrederne er veldig opptatt av å kutte utslipp og skape en mer bærekraftig fiskenæring, sier han.

Innovasjon for energieffektivisering gir halvering av utslipp

Den teknologiske kompetansen er avgjørende for å kunne bygge dagens moderne fiskebåter. En nybygget fiskebåt i dag er et helt annet fartøy enn hva nye fiskebåter var for femti år siden. Integrerte broløsninger med store skjermer, toppmoderne kommunikasjonsutstyr og innovative driftssystemer er en naturlig del av dagens bransjestandard.

Vorren peker på tre hovedområder hvor fiskebåtene har mulighet for å kutte utslipp; ved energieffektivisering, bruk av alternative energiformer og bevisstgjøring og monitorering av forbruk. Det siste er tilgjengelig i mange måter i dag gjøres gjennom et loggesystem og energimoniteringsystemer, som i disse dager videreutvikles og forbedres av Kongsberg Maritime for å gi enda mer presise resultater.

Systemene gjør det mulig for Kongsberg Maritime å innhente informasjon om hvor utslippene skjer og hvor energien går til spille. Denne informasjonen bruker skipsdesignerne til å identifisere de beste løsningene som kan benyttes for å redusere utslippene.

– Det kan for eksempel være å bruke en effektiv motor som kan gå med lavere turtall, en såkalt permanent magnetmotor, på vinsjer og thrustere. Det kan også være mer effektive ror og propeller, og ikke minst kraftpakken og det elektriske, hvor nye løsninger tillater at mest mulig av energien blir brukt og ikke går til spille, sier Vorren.

Denne nye teknologien gir gode resultater.  

– Vi ser allerede fra loggingene vi har gjort på nyere båter at vi gjerne har halvert utslippene per fanget kilo fisk sammenliknet med de gamle fartøyene. Vi kniper prosenter på hvert eneste nye skip vi jobber med, sier Vorren.

Den mer effektive fangsten har stor betydning for rederne, mener han.  

– Det første en fiskebåtreder ser på er utslipp per fanget kilo fisk. De lever jo av miljøet. Vi vet at villfanget fisk er noe av den grønneste proteinkilden vi kan få tak i, og da er det også viktig for fiskebåtrederne at båtene og måten de fangster på speiler dette, sier Vorren.  

Han tror kravene som stilles til næringen bare vil øke i årene som kommer.  

– Det vil være enda viktigere i fremtiden å dokumentere hvor mye utslipp du har brukt for å produsere den maten du kjøper i butikken, og det er også tema blant fiskebåtredere, sier Vorren.  

Fiskebåtrederne viser vei for en grønnere maritim bransje

Vorren tror det gode samspillet mellom fiskebåtrederne og skipsindustrien er grunnen til at så mye av innovasjonen skjer i Ålesund.

– Vi kan teknologi og mulighetene som finnes, men vi er helt avhengig av informasjon og erfaringer fra fiskebåtrederne som opererer båtene. Akkurat det samspillet er det som ofte gir de gode løsningene om bord på båtene og driver utviklingen videre, sier Vorren.

En typisk fiskebåtreder har gjerne en eller to båter, og de legger dermed mye ressurser i utviklingen av et nytt fartøy. Det er helt avgjørende for selskapet at utviklingen av den nye båten blir vellykket. Det er dermed en kundegruppe som ofte stiller høye krav til utformingen av båtene sine, ifølge Vorren.

Han legger også vekt på at norske fartøy er kjent for sin innovative og høyteknologiske utforming verden rundt. Disse tradisjonene med høyteknologiske fartøy distribueres ut i verden av norske redere når flåtefornyelse finner sted.  

– Når vi møter kunder fra andre deler av verden er det gjerne “the Norwegian way” som er høyt aktet og verdsatt. De vet at norske fartøy er innovative og høyteknologiske, gjerne med lavere utslipp også.

Slik driver norske fiskebåtredere også den globale fiskerinæringen videre.

Ringvirkninger langs hele kysten
Fiskerinæringas største verdi- og jobbskaper trenger stabile rammevilkår.
Les mer om kvotemeldinga

En kampanje fra Fiskebåt

Les mer om næringas ringvirkninger i SINTEF sin ferske rapport om havfiskeflåten.
LEs mer om havfiskeflåten